Το κύκλωμα: Ντοκιμαντέρ για το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων

Ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του Ανδρέα Αποστολίδη.

Πηγή: www.tvxs.gr

Δυο ενδιαφέροντα άρθρα.

Η αυτοτέλεια, η αποτελεσματικότητα και το κύρος της αρχαιολογικής υπηρεσίας στο στόχαστρο της κυβέρνησης Η επανίδρυση του πολιτισμού Καθώς φαίνεται η αναγγελθείσα «επανίδρυση» του κράτους θα ξεκινήσει από το Υπουργείο Πολιτισμού (ΥΠΠΟ). Και όχημα γι' αυτή την επιχείρηση είναι ο νέος Οργανισμός που σχεδιάζεται για να αντικαταστήσει τον πρόσφατο Οργανισμό που ισχύει από το 2003. Θορυβημένοι από κάποιες πρώτες πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν στον Τύπο («Εθνος», 22/11) οι εκπρόσωποι των αρχαιολόγων ζήτησαν να ενημερωθούν από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, και μέχρι αυτή τη στιγμή το αυτονόητο αίτημά τους δεν έχει ικανοποιηθεί πλήρως. Σε ανακοίνωσή του προς όλο τον κλάδο, το Δ.Σ. του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) προειδοποιεί ότι «οι εξελίξεις είναι ανησυχητικές, στο βαθμό που δεν θα παραμείνουν απλοί σχεδιασμοί, αλλά θα οδηγήσουν στη συγκρότηση νέου Οργανισμού». Η ανησυχία των αρχαιολόγων είναι δικαιολογημένη. Ο νέος Οργανισμός δεν έχει ακόμα δοθεί στη δημοσιότητα, αλλά σύμφωνα με το προσχέδιο που βρίσκεται στη διάθεση του «Ιού», το περιεχόμενό του ανατρέπει τη βασική συγκρότηση της αρχαιολογικής υπηρεσίας και θέτει σε αμφισβήτηση τον τρόπο προστασίας των αρχαίων που ισχύει μέχρι σήμερα. Ο λόγος, άλλωστε, που ο νέος Οργανισμός θα έχει τη μορφή νόμου και όχι προεδρικού διατάγματος όπως συμβαίνει συνήθως για τους Οργανισμούς (και για τον ισχύοντα ΠΔ 191/2003), είναι ότι δι' αυτού επιχειρείται να παρακαμφθεί ένας άλλος πολύ σημαντικός νόμος, ο αρχαιολογικός (ν. 3028/2002), τον οποίο δύσκολα θα τολμούσε να αναθεωρήσει ευθέως η νέα διοίκηση. Επιτελικό ρόλο στη σύνταξη του σχεδίου νόμου έχει ο καθηγητής Διοικητικής Επιστήμης στη Νομική Αθηνών Αντώνης Μακρυδημήτρης, μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής και προσωπικός συνεργάτης του πρωθυπουργού (και, ας μη ξεχνάμε, υπουργού Πολιτισμού). Λέγεται ότι αυτός είναι ο εισηγητής του όρου «επανίδρυση του κράτους» και φαίνεται ότι η πρώτη δοκιμή «επανίδρυσης» βρίσκεται στα σκαριά. Στην επιτροπή που συντάσσει το νέο Οργανισμό συμμετέχουν νομικοί και ορισμένα στελέχη του υπουργείου, με επικεφαλής τον κ. Λάζαρο Κολώνα, γενικό διευθυντή Αρχαιοτήτων, ο οποίος πρωταγωνίστησε και στη σύνταξη του υπό κατάργηση Οργανισμού το 2003. Η δημιουργία των περιφερειών Ρόλο κλειδί στο νέο Οργανισμό καλούνται να παίξουν οι δέκα «Περιφερειακές Διευθύνσεις Πολιτισμού», στις οποίες θα υπάγονται πλέον όλες οι υπηρεσίες: 1. Πολιτιστική Περιφέρεια Θράκης (με έδρα την Ξάνθη ή την Κομοτηνή), 2. Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη), 3. Θεσσαλίας (Λάρισα), 4. Ηπείρου (Ιωάννινα), 5. Ιονίων Νήσων (Κέρκυρα), 6. Στερεάς Ελλάδας (Θήβα ή Λαμία), 7. Αττικής (Αθήνα), 8. Πελοποννήσου (Τρίπολη), 9. Κρήτης (Ηράκλειο), 10. Αιγαίου (Μυτιλήνη). Το σημείο αυτό επισημαίνει το ΔΣ του ΣΕΑ: «Η ίδρυση της ενδιάμεσης βαθμίδας διοικήσεως με την ενιαία αντιμετώπιση σε μία οργανική μονάδα δύο εντελώς διαφορετικών τομέων, αυτού του αρχαίου και εκείνου του σύγχρονου πολιτισμού, μας βάζει σε σοβαρό προβληματισμό». Η επίσημη αιτιολογία των εμπνευστών του σχεδίου προς τους αρχαιολόγους είναι ότι αυτές οι περιφέρειες υπαγορεύονται από τις διοικητικές δομές της Ε.Ε., όμως ο ισχυρισμός αυτός διαψεύδεται από το απλό γεγονός ότι δεν υπάρχει σύμπτωση με τις 13 διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Θα είχε κανείς πολλά να πει για την νέα αυτή διάρθρωση που εμπνεύστηκαν οι συντάκτες του σχεδίου νόμου, αν δεν ήταν διάφανες ορισμένες σκοπιμότητες. Η κατάργηση, π.χ, της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και η θέσπιση μεγάλης περιφέρειας Πελοποννήσου ασφαλώς δεν πρέπει να είναι άσχετη με την επιθυμία του υφυπουργού Πολιτισμού να αναδείξει την ιδιαίτερη πατρίδα του. Αλλά αυτό είναι το λιγότερο. Το σημαντικότερο που προκύπτει από την ανάλυση των αρμοδιοτήτων των περιφερειών είναι ότι μέσω αυτών επιχειρείται η διάσπαση της αρχαιολογικής υπηρεσίας και η υπαγωγή των τοπικών εφορειών σε διοικητικά όργανα, όπου οι αρχαιολόγοι θα είναι απόντες ή ελάχιστη μειοψηφία. Σύμφωνα με την πρόταση της επιτροπής, «σε κάθε περιφέρεια πολιτισμού προΐσταται Περιφερειακός Διευθυντής», ο οποίος θα είναι βέβαια μάνατζερ και όχι υποχρεωτικά αρχαιολόγος. Οσο για τα κρίσιμα θέματα, αυτά θα τα αποφασίζει «Περιφερειακό Συμβούλιο Πολιτισμού», το οποίο αποτελείται από τον «Περιφερειακό Διευθυντή, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ΑΕΙ, της Εκκλησίας, της κοινωνίας των πολιτών (sic) και των επιμελητηρίων». Ετσι παρακάμπτονται τα Τοπικά Συμβούλια Μνημείων που προβλέπει ο αρχαιολογικός νόμος (αρ. 49, ν. 3028/2002) και υποκαθίστανται οι αρχαιολόγοι από μάνατζερ, τοπικούς παράγοντες, μητροπολίτες, κλπ. Ο ισχύων τρόπος αποκέντρωσης (εφορείες, τοπικά συμβούλια, ΚΑΣ, κεντρική υπηρεσία) εξασφάλιζε κάποιο σημαντικό βαθμό αυτοτέλειας και ανεξαρτησίας της αρχαιολογικής υπηρεσίας, η οποία κατόρθωνε μέχρι σήμερα να αντιστέκεται στις πιέσεις τοπικών παραγόντων και είχε διασώσει από την κατεδάφιση σημαντικά μνημεία. Το ίδιο συνέβαινε και με τα έργα που εκτελούσαν δι' αυτεπιστασίας οι εφορείες σε όλη την Ελλάδα. Η μέθοδος αυτή, η οποία έχει αποδειχτεί τόσα χρόνια οικονομική και αποτελεσματική, ήταν από καιρό στο στόχαστρο των εργολάβων που έχαναν ένα μέρος από την κατασκευαστική αγορά. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι η πίεσή τους αποφέρει σήμερα αποτελέσματα. Και μάλιστα στην κυβέρνηση που κήρυξε τον πόλεμο εναντίον των διαπλεκομένων, και στον υπουργό-πρωθυπουργό που τρώει στην καθισιά του πέντε κατασκευαστές-νταβατζήδες! Υπονόμευση του ΚΑΣ Το δεύτερο στοιχείο της νέας δομής του υπουργείου είναι η ουσιαστική κατάργηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), ενός οργάνου που εξέφραζε επί δεκαετίες όχι απλώς την αρχαιολογική υπηρεσία, αλλά την αρχαιολογική κοινότητα. Στο ΚΑΣ (και στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, ΚΣΝΜ) καταλήγουν όλα τα σημαντικά ζητήματα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Γι' αυτό το λόγο είχαν γίνει κατά καιρούς πολλές προσπάθειες να καταργηθεί ή να μειωθεί το κύρος του. Φυσικά ποτέ δεν έμενε ανεπηρέαστο από τις πιέσεις της πολιτικής ηγεσίας. Αλλωστε πρόεδρος του Συμβουλίου είναι ο εκάστοτε γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ. Η πρώτη μορφή Αρχαιολογικού Συμβουλίου απαντάται ως «Αρχαιολογική Επιτροπή» σε νόμο της Αντιβασιλείας το 1834 (10/5/1834). Το 1910 με το ν. 3730 θεσπίζεται «Αρχαιολογικόν Συμβούλιον», του οποίου οι αποφάσεις είναι για πρώτη φορά υποχρεωτικές για τον υπουργό. Οπως παρατηρεί στη σημαντική μελέτη του ο Βασίλειος Χ. Πετράκος, αυτόν το δεσμευτικό χαρακτήρα των αποφάσεων του Αρχαιολογικού Συμβουλίου τον "ξαναβρίσκουμε στις διατάξεις του β.δ. 634/1960, ενώ απουσιάζει στα νομοθετήματα της μεταξικής περιόδου, της κατοχής και στα έως του 1960. Δεν επαναλαμβάνεται στα νομοθετήματα της επταετίας» («Δοκίμιο για την αρχαιολογική νομοθεσία», ΥΠΠΟ, Αθήναι 1982, σ. 41). Μετά τη χούντα το π.δ. 505/1975 πρόβλεπε και πάλι σύμφωνη γνώμη του ΚΑΣ για ορισμένα ζητήματα, κάτι που καταργήθηκε μόνο με το ν. 654/1977, όταν η κυβέρνηση Καραμανλή προσέκρουσε στην άρνηση του ΚΑΣ να συναινέσει στη μαζική εξαγωγή αρχαιοτήτων. Δείγμα, λοιπόν, δημοκρατικότητας της πολιτείας ο βαθμός ανεξαρτησίας του ΚΑΣ. Η μετατόπιση των αρμοδιοτήτων του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ σε κάποιο υπό σύσταση «Εθνικό Συμβούλιο Πολιτισμού», ασφαλώς υπονομεύει τον ρόλο των αρχαιολόγων στον ανώτερο αυτό θεσμό προστασίας αρχαιοτήτων και ανοίγει το δρόμο στην ανεξέλεγκτη διαχείριση των μνημείων και την ασύδοτη πραγματοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών έργων χωρίς το «βραχνά» των σωστικών ανασκαφών και με παράκαμψη των ζωνών προστασίας. Το αστείο είναι ότι σε άλλο σημείο του σχεδίου, οι συντάκτες ισχυρίζονται ότι η «τόνωση των Περιφερειακών Δ/νσεων έχει στόχο τη μείωση των πελατειακών πιέσεων προς το ΥΠΠΟ και των πελατειακών πειρασμών». Αλλά, βέβαια, αν δεν είναι ικανό να αντέξει τους πειρασμούς αυτούς το ΚΑΣ και η κεντρική υπηρεσία του ΥΠΠΟ, τι πρέπει να περιμένουμε από τις «Περιφερειακές Διευθύνσεις Πολιτισμού»; Το έργο το έχουμε δει στις κατά τόπους Πολεοδομίες και στις υπηρεσίες «αδειών» της τοπικής αυτοδιοίκησης όλης τις χώρας. Πνεύμα «φιλελευθερισμού» Ενα εύλογο ερώτημα που γεννάται από τις παραπάνω διαπιστώσεις, είναι μήπως τουλάχιστον ο νέος Οργανισμός, αφού υποβαθμίζει την αρχαιολογική υπηρεσία, τουλάχιστον δημιουργεί προϋποθέσεις ανάδειξης του σύγχρονου πολιτισμού, έστω και σε βάρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Δυστυχώς συμβαίνει το αντίθετο. Τις πραγματικές προθέσεις των συντακτών του σχεδίου, προδίδει μια μικρή υποσημείωση, η οποία αφορά όλους τους εποπτευόμενους οργανισμούς του υπουργείου. Διατυπώνεται με αμήχανο και ερωτηματικό τρόπο, αλλά είναι αποκαλυπτική: «Ποια είναι η σχέση του ΥΠΠΟ με τα εποπτευόμενα όργανα; Πρέπει να ξεκαθαρισθεί. Το ΥΠΠΟ να μην καλύπτει τα ελλείμματα, π.χ. Εθνικό Θέατρο τι κάνει; Πρόταση: το ΥΠΠΟ να αξιολογεί τους προϋπολογισμούς τους. Ολα αυτά τα όργανα να φύγουν εκτός ΥΠΠΟ: να έχουν δικό τους κανονισμό λειτουργίας, δικό τους οργανισμό, το ΥΠΠΟ να προκηρύξει θέση για το Δ/ντη του ή Δ.Σ και Εκτελεστικό Δ/ντη από την αγορά. Να καταθέτουν σχέδιο πενταετίας, το οποίο θα αξιολογεί το ΥΠΠΟ και μετά να μην το απασχολούν». Εδώ διακρίνεται το νέο πνεύμα της «φιλελεύθερης παράταξης». Προτείνεται «να φύγουν» από το ΥΠΠΟ όλα αυτά τα ενοχλητικά και δραχμοβόρα πολιτιστικά βαρίδια, όπως το Εθνικό Θέατρο, η Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, κ.λπ. Και απλώς να διαλέγει το υπουργείο κάποιο μάνατζερ «από την αγορά». Μια γεύση αυτής της απέχθειας του αρμόδιου υφυπουργού προς τους «εποπτευόμενους» πήραμε την περασμένη βδομάδα στη Θεσσαλονίκη, με την έκδηλη απαρέσκειά του προς έναν από τους πιο επιτυχημένους διευθυντές οργανισμού, τον Μισέλ Δημόπουλο του κινηματογραφικού φεστιβάλ. Και δεν είναι λίγοι αυτοί οι εποπτευόμενοι οργανισμοί. Σύμφωνα με την ίδια την επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου, υπάρχουν δεκάδες και εκτείνονται σε όλο το φάσμα του πολιτισμού: Αρχαία και Βυζαντινή Πολιτιστική Κληρονομιά, Νεότερη Ιστορία και Λαϊκή Παράδοση, Λογοτεχνία και Βιβλίο, Μουσική, Θέατρο, Χορός, Κινηματογράφος, Εικαστικές τέχνες, Φωτογραφία κλπ. Ολοι αυτοί οι φορείς κινδυνεύουν να βρεθούν στον αέρα. Αλλά αν όλα αυτά «φύγουν» (για να πάνε πού;) και αν η αρχαιολογική υπηρεσία μείνει ανήμπορη και διακοσμητική, τότε ποιο ρόλο θα έχει το ΥΠΠΟ;

(Ελευθεροτυπία, 4/12/2004)

Με τη διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ξεκινά η «επανίδρυση» του κράτους Ο άγνωστος πόλεμος του πρωθυπουργού "Ποτέ δεν αποκόμισα την εντύπωση ότι έλεγα ανοησίες"
(Αντώνης Μακρυδημήτρης, καθηγητής Δημόσιας Διοίκησης, 14/4/2005)
Στη σκιά των πολυδιαφημισμένων μαχών της κυβέρνησης για τον «βασικό μέτοχο» διεξάγεται μια άλλη μάχη, εξίσου σημαντική για τη θεσμική αναδιάρθρωση του κράτους, αλλά χωρίς τηλεοπτική κάλυψη και με αδικαιολόγητα χαμηλό ενδιαφέρον στον Τύπο. Πρόκειται για τον αγώνα που δίνει ο υφυπουργός Πολιτισμού Πέτρος Τατούλης να επιβάλει το νέο σχέδιο Οργανισμού του υπουργείου που έχει ετοιμάσει, προτού ακόμα εφαρμοστεί καλά καλά ο πρόσφατος Οργανισμός που συντάχτηκε επί Βενιζέλου. Οταν πριν από λίγους μήνες είχαμε αποκαλύψει από τις στήλες αυτές το προσχέδιο του νέου Οργανισμού («Η επανίδρυση του πολιτισμού», 4/12/04), θεωρήθηκε από ορισμένες πλευρές ότι οι παρατηρήσεις μας είναι υπερβολικές και ότι οι αρχικές διατάξεις του σχεδίου νόμου θα αντικατασταθούν από άλλες ηπιότερες. Και όμως. Οχι μόνο το πνεύμα, αλλά και το γράμμα του σχεδίου νόμου παραμένουν αναλλοίωτα στην τελική μορφή του που παρέδωσε ο υφυπουργός στη Βουλή. Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για την υπόθεση, δηλαδή οι ίδιοι οι αρχαιολόγοι, σε μια σπάνια επίδειξη κλαδικής ενότητας έχουν σύσσωμοι αντιταχθεί στην ψήφιση του νόμου. Δεν πρόκειται για μια συνήθη συντεχνιακή αντίδραση ενός κλάδου που θεωρεί ότι θίγονται τα κεκτημένα του. Οπως αποδείχτηκε στην εξαιρετικά πετυχημένη ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) την προηγούμενη Πέμπτη (14/4), οι αντιρρήσεις των αρχαιολόγων στηρίζονται τόσο στη σωρευμένη εμπειρία του κλάδου όσο και στην επιστημονική ανάλυση του έργου της προστασίας των αρχαιοτήτων που επιτελούν με επιτυχία επί πολλές δεκαετίες. Το κεντρικό πρόσωπο Πίσω από τη σύνταξη του νέου Οργανισμού εμφανίζεται ο μετριοπαθής φιλελεύθερος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Αντώνης Μακρυδημήτρης. Σύμβουλος του πρωθυπουργού επί θεμάτων Δημόσιας Διοίκησης, μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του «Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής» και εισηγητής του όρου «επανίδρυση του κράτους», ο κ. Μακρυδημήτρης ήταν ο μόνος από τους υπεύθυνους συντάκτες του σχεδίου νόμου που είχε το θάρρος να υπερασπιστεί τις απόψεις του στην ημερίδα του ΣΕΑ. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου απείχε για διάφορους -ελάχιστα πειστικούς- λόγους. Στην αρχή της ημερίδας του ΣΕΑ ο κ. Πάγκαλος, μιλώντας εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, επιχείρησε να πάρει αποστάσεις από τον κ. Μακρυδημήτρη για να απαντήσει σε όσους θυμίζουν ότι ο ίδιος τον είχε ορίσει μεταξύ των συντακτών του νέου Οργανισμού του υπουργείου Εξωτερικών τον Δεκέμβριο του 1996. Με τη γνωστή του άνεση, ο κ. Πάγκαλος ισχυρίστηκε ότι τον κ. Μακρυδημήτρη τον πρόσθεσε στην επιτροπή ένας συνεργάτης του. Απέδωσε μάλιστα στον μακαρίτη Γιάννο Κρανιδιώτη την εκτίμηση ότι ο Μακρυδημήτρης τούς δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα, «είναι ανόητος και λέει συνεχώς ασυναρτησίες, αλλά τι να κάνουμε; Είναι στέλεχος του ΠΑΣΟΚ». Ο κ. Πάγκαλος δεν έχει βέβαια δίκιο. Ηδη πέντε μήνες νωρίτερα, τον Ιούλιο του 1996, ο κ. Μακρυδημήτρης φερόταν ως υφυπουργός Δημόσιας Διοίκησης (με υπουργό τον Παυλόπουλο) στη μελλοντική κυβέρνηση Εβερτ. Αρα, στέλεχος του ΠΑΣΟΚ δεν ήταν. Αλλωστε, στην ίδια επιτροπή που κλήθηκε ο κ. Μακρυδημήτρης μετείχαν και άλλοι ειδικοί, ποικίλων πολιτικών προελεύσεων, ακόμα και ένας διπλωμάτης με βεβαρημένο χουντικό παρελθόν. Αν εξαιρέσουμε πάντως αυτή την άτυχη στιγμή, ο κ. Πάγκαλος περιέγραψε με ακρίβεια την πραγματικότητα. Εξήγησε: - ότι στόχος της τροποποίησης είναι η ίδια η αυτοτέλεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, - ότι η επιστημονική επάρκεια του προσωπικού της υπηρεσίας είναι σε υψηλό επίπεδο, ενώ η διαφθορά ανύπαρκτη, - ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) επιτελεί τον ρόλο του μόνο όταν έχει κάποιο κύρος και σχετική αυτονομία, - ότι η ανάθεση σε τοπικούς παράγοντες της προστασίας των αρχαιοτήτων οδηγεί στην ασυδοσία και την τσιμεντοποίηση. Ακολούθησαν σημαντικές παρεμβάσεις αρχαιολόγων και πανεπιστημιακών με διαφορετικές ειδικότητες, οι οποίοι όμως συμφωνούσαν σε ένα σημείο: ότι το σχέδιο νόμου πρέπει να αποσυρθεί. Περιμέναμε από τον κ. Μακρυδημήτρη να αντιπαραθέσει τον επιστημονικό του λόγο σε όσα εξέθεσαν με αναλυτικό τρόπο οι αρχαιολόγοι και οι πανεπιστημιακοί. Δυστυχώς, περιορίστηκε σε γενικές αναφορές με διδακτικό περιεχόμενο που δεν ανταποκρίνονταν στο ψηλό επιστημονικό επίπεδο των συνομιλητών και του ακροατηρίου. Μετέφερε συνεχώς παραδείγματα από τον Οργανισμό του υπουργείου Εξωτερικών και δεν μπόρεσε να αντικρούσει ικανοποιητικά τις αρνητικές εισηγήσεις που προηγήθηκαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την επιχειρηματολογία του κ. Μακρυδημήτρη είναι η απάντησή του στο εύλογο ερώτημα για ποιο λόγο οι περιφέρειες που προτείνονται είναι 10 και όχι 13, όπως οι διοικητικές περιφέρειες της χώρας: «Νομίζω ότι κάθε εχέφρων άνθρωπος θα έλεγε ότι αν πρόκειται να έχουμε περιφέρειες πολιτισμού, είναι σωστότερο να έχουμε 10 και όχι 13 ή 15». Οπερ έδει δείξαι, δηλαδή. Μόνο που εδώ ο κ. καθηγητής προδίδεται από τα ίδια τα γραπτά του. Κατά τη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση είχε ο ίδιος από το 2000 προτείνει τη μείωση των διοικητικών περιφερειών της χώρας σε 10 («Το Βήμα», 12/3/2000). Η πρότασή του δεν έγινε, ως γνωστόν, δεκτή (όπως και η πρότασή του για διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους ή για άμεση εκλογή του ανώτατου άρχοντος). Και επιδιώκει τώρα να κάνει συνταγματική αναθεώρηση μέσω του Οργανισμού του μικρότερου υπουργείου; Οι στόχοι του νέου Οργανισμού Ομως, θα ήταν άδικο να αποδοθεί όλη η «εμπόλεμη» κατάσταση που έχει δημιουργηθεί γύρω από τον Οργανισμό στο πρόσωπο του κ. Μακρυδημήτρη. Μπορεί στον αριθμό των περιφερειών να του κάνανε τη χάρη, αλλά οι αλλαγές που προβλέπει ο νέος Οργανισμός είναι πολύ περισσότερες και προδίδουν σχεδιασμούς άνωθεν: - Υπαγωγή όλων των υπηρεσιών στις περιφέρειες και διάλυση του σημερινού αυτοτελούς σχήματος. - Δημιουργία διοικητικών οργάνων με συμμετοχή όλων των ειδικοτήτων και τοπικών εκπροσώπων. - Ενοποίηση της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων με τη Διεύθυνση των Βυζαντινών. - Απαξίωση των Εφορειών που αποτελούν τον σημερινό λειτουργικό πυρήνα της υπηρεσίας. - Σύγχυση του σύγχρονου πολιτισμού με την πολιτιστική κληρονομιά. - Υποβάθμιση των ελεγκτικών οργάνων (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κ.λπ.), που έχουν σε πολλές περιπτώσεις επέμβει σωτήρια για σημαντικά ευρήματα ή μνημεία. - Μετατροπή 11 μουσείων σε ΝΠΔΔ ως πρώτο βήμα για την πλήρη ιδιωτικοποίηση. Το περίεργο είναι ότι -αντίθετα από ό,τι θα περίμενε κανείς- ο νέος Οργανισμός προβλέπει νέες διευθυντικές και κατώτερες οργανικές θέσεις για να στελεχωθεί η νέα γραφειοκρατική δομή και επομένως δημιουργεί ένα πολυδάπανο διοικητικό μηχανισμό που δεν ταιριάζει με τη διακηρυγμένη διάθεση περιορισμού των κρατικών δαπανών. Η πιθανότερη εξήγηση είναι ότι ακόμα και οι σχεδιαστές του πολυδαίδαλου σχήματος δεν περιμένουν ότι θα εφαρμοστεί πλήρως και θα αρκεστούν να υλοποιήσουν μόνο όσα θεωρούν απαραίτητα για τον κεντρικό στόχο, τη συρρίκνωση δηλαδή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Οι σύμμαχοι του κ. Τατούλη Από πού, όμως, αντλεί τη δύναμη ο υφυπουργός (και δι' αυτού ο πρωθυπουργός) να προχωρά στην ψήφιση του νομοσχεδίου, αψηφώντας το σύνολο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας; Μα, οι «σύμμαχοι» που αποκτά με τη νέα δομή του υπουργείου είναι πολύ περισσότεροι. Αναφερόμαστε σε αυτούς που ονομάζει ο κ. Μακρυδημήτρης «κοινωνία των πολιτών», η οποία υποδέχεται με μέγιστη ικανοποίηση την υποβάθμιση ή και την εξαφάνιση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Εχει από χρόνια καλλιεργηθεί η πεποίθηση ότι πρέπει να σεβόμαστε τα αρχαία, αρκεί να μη βρίσκονται στην αυλή μας. Αυτό ισχύει για τους απλούς πολίτες, τους ιδιοκτήτες ενός μικρού οικοπέδου και τους μικροεργολάβους, αλλά και για τις μεγάλες εταιρείες κτηματαγοράς, τις κατασκευαστικές και για το ίδιο το Δημόσιο. Πριν από λίγες μέρες, ο λαϊκός βάρδος και νομάρχης Θεσσαλονίκης, εκφράζοντας την αγανάκτηση του μέσου συμπολίτη του, δήλωνε ότι δεν πρέπει να σταματήσει τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης η πιθανότητα να σκοντάψουν σε αρχαιολογικά ευρήματα: «Πρέπει να σκεφτούμε τους ζωντανούς, όχι τους νεκρούς». Ακόμα πιο ωμά είχε προβάλει το ζήτημα ο κ. Μητσοτάκης έπειτα από επίσκεψη στον κ. Αλογοσκούφη στις 14 Ιανουαρίου, όταν έθεσε όρο για την ανάπτυξη της χώρας την πάταξη της Αρχαιολογικής και της Δασικής Υπηρεσίας, αυτών των δύο «πληγών που εμποδίζουν την απελευθέρωση της γης από τα δεσμά της». Ο υπουργός Οικονομίας φάνηκε να παίρνει το μήνυμα και ομολόγησε ότι «ο κ. Μητσοτάκης μάς έδωσε πολλές κατευθύνσεις για το πώς θα επιταχύνουμε την ανάπτυξη». Ερχεται τώρα ένα γνήσιο παιδί του Μητσοτάκη να υλοποιήσει τις κατευθύνσεις αυτές. Ενας δεύτερος σύμμαχος που θα χειροκροτήσει τη συρρίκνωση των Βυζαντινών Εφορειών είναι οι κατά τόπους εκκλησιαστικοί παράγοντες που διεκδικούν το δικαίωμα επέμβασης στα χριστιανικά μνημεία, θέτοντας σε κίνδυνο την προστασία τους. Η υπόθεση με τη Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη δεν είναι μεμονωμένη. Και τους δύο αυτούς «συμμάχους» του (τοπικοί παράγοντες, Εκκλησία) έχει φροντίσει να εισαγάγει στα περιφερειακά συμβούλια ο κ. Τατούλης. Στο βάθος, βέβαια, καραδοκεί η περιώνυμη «ιδιωτική πρωτοβουλία». Πήραμε ήδη μια γεύση με την ενοικίαση αρχαιολογικών χώρων για εκδηλώσεις εταιρειών, αλλά ο Οργανισμός προδίδει πολύ μεγαλύτερες φιλοδοξίες. Προσφέρονται πρώτα τα μεγάλα Μουσεία («υβρίδια Μεγάρου Μουσικής», πρόβλεψε ο κ. Κωνσταντόπουλος) και ακολουθούν τα δημοφιλή μνημεία. Οσο για τις ανασκαφές, τη συντήρηση, τις αναστηλώσεις και την έρευνα, αυτά μπορούν να περιμένουν: οι αποδόσεις τους είναι πολύ χαμηλές. Καμιά σοβαρή εταιρεία δεν μπορεί να κάνει πάρτι πάνω σε χαλάσματα.

(Ελευθεροτυπία, 23/4/2005)

Πρόσφατες Αγγελίες

  • Ενοικιάζεται Δυάρι 50τ.μ. στις ΛιβανάτεςΕνοικιάζεται Δυάρι...Κατηγορία: Ενοικιάσεις Διαμερισμάτων-ΚατοικιώνΔημιουργήθηκε: 14 Ιουν 2017Περιγραφή: Ενοικιάζεται γκαρσονιέρα στις Λιβανάτες Χώροι (δείτε 12 φωτογραφίες από τους χώρους κάνοντας κλικ εδώ): 1. Σαλόνι-κουζίνα 2. Υπνοδωμάτιο 3. Τουαλέτα
  • Τύμπανο συλλεκτικό 12'' με πόδιαΤύμπανο συλλεκτικό 12''...Κατηγορία: Μουσικά όργαναΔημιουργήθηκε: 23 Ιαν 2017Περιγραφή: Τύμπανο συλλεκτικό 12'' με πόδια πωλείται. Είναι άψογο, καλοδιατηρημένο και κουρδίζετε πανεύκολα. Κινητό: 6981654890
  • Τραπέζι κρουστών 46x31(μεγάλο)Τραπέζι κρουστών...Κατηγορία: Μουσικά όργαναΔημιουργήθηκε: 23 Ιαν 2017Περιγραφή: Τραπέζι για κρουστά 46x31 πωλείται Έχει πιαστράκια στο μπροστινό μέρος για να τοποθετούνται και 6 επιπλέον κρουστά. Κινητό: 6981654890
  • Gong Sheet 24x20Gong Sheet 24x20Κατηγορία: Μουσικά όργαναΔημιουργήθηκε: 23 Ιαν 2017Περιγραφή: Gong Sheet 24x20 Zildjian πωλείται. Είναι αμεταχείριστο, έχει άψογο ήχο και χρησιμοποιείται σαν εφέ σε όλα τα είδη μουσικής. Κινητό: 6981654890
  • Body WorksBody WorksΚατηγορία: Όργανα γυμναστικήςΔημιουργήθηκε: 12 Σεπ 2016Περιγραφή: Πωλούνται τα παρακάτω Επαγγελματικά όργανα γυμναστικής: 01. Οριζόντια πρέσα στήθους, ώμων02. Lat Pulldown (Πλάτης)03. Pulley Machine (κωπηλατική)04. Abdominal Machine (Πρέσα κοιλιακών)05. Leg Extension (Τετρακέφαλων μηριαίων)06. Leg Curling (Δικέφαλων μη ...
    Δείτε περισσότερα...
  • Δείτε περισσότερες καταχωρήσεις...

Follow us - Ακολουθήστε μας

Εικονικές περιηγήσεις 360°

Our video channels - Τα κανάλια μας

Πρόσφατα σχόλια

Γιώτα σχολίασε στο άρθρο Συνεδρίαση της 21ης Ιανουαρίου 2016
Γνωρίζει κάποιος να μου πει αν ο κ. Φρά...
Θετική η απόφαση της κ. Δημητριάδου να ...
Και τότε μας έδιναν δάνεια για να αγορ...
δεν καταλαβαίνω σχολίασε στο άρθρο Συνεδρίαση της 20ης Φεβρουαρίου 2013
Ο πρόεδρος αναφέρει πως πιλοτικά έβαλ...

ΣΗΜΕΙΩΣΗ! Tο kilkisorama.gr χρησιμοποιεί cookies και από την Google

Μάθετε Περισσότερα

Το κατάλαβα